Besøg fra Fyn

Vi havde besøg fra Ringe, Fåborg og Langelands foreninger. Klaus fortalte om skolebigården og så blev der set til bierne. Bagefter var der kaffe, inden de tog videre til deres næste stop.

Tak for besøget

25 års jubilæum

Vi har fejret 25 års jubilæum på torvet i Åbenrå i dag. Det gik rigtig godt, selv om vejrmeldingen ikke var for god.

Tak til borgmester Thomas Andresen for fin tale til åbning. Og tak til Arne Henriksen, formanden for Danmarks Biavlerforening, for en fin tale og for så flot en gave. Det var så flot, at du kom hele vejen for at besøge os. Og tak til alle dem, som hjalp til.

Vi fik slynget lidt honning, lavet bolsjer og et insekthotel. Og der var spørgeskema, hvor børnene kunne vinde en sød lille bi-bamse.

Det blev en rigtig fin dag.

Aabenraa Kommune er blevet bivenlig!!!

Efter at vi i Biavlerforeningen Sønderjylland hendvendte os til Aabenraa Kommune, med informationer om at kommunen kunne blive bivenlig, har Teknik og Miljøudvalget på deres møde i går, tirsdag d. 3. April 2019 godkendt den indstilling som Kultur, Miljø og Erhverv er kommet med, der indebær:

at Aabenraa Kommune etablerer minimum 1 ha med pollen- og nektarproducerende frøblandinger, og

at forvaltningen arbejder videre med mulighederne for at fremme insekters levevilkår i den fremtidige drift af kommunale arealer.

I dag har TVSyd været på besøg i skolebigården, for at få en snak om bier og biers fødegrundlag.

Vi har fået oplyst, at der i aften bringes et indslag, om det at blive bivenlig kommune, hvor der vises klip med Jan Riber Jakobsen fra Teknik- og Miljø-udvaget og Carsten Gram fra Biavlerforeningen Sønderjylland. Under udsendelsen Rune Havgaard Sørensen, fra DBF med LIVE.

Så se TVSyd i aften.

Honningbolsjer

Der blev lavet en rigtig god karamel
Da den var afkølet, var den klar til udskæring
Og der blev lavet honningbolsjer
Som skulle afkøles. Det blev så rullet ud til tynde pølser og klippet i passende stykker
Der blev fulgt opmærksomt med i det der foregik

Thymol mod varroa

Som noget nyt, har vi i skolebigården forsøgt os mer at varroabehandle med thymol. Det var lidt spændende. Ikke helt så skrapt et middel, som myresyren, men det skulle være ligeså effektivt.

Thymolkrystaller smeltes i vandbad til 50-55 grader og så sprøjtes der 12 ml på små strimer af sugende klude. Når det er afkølet igen, er de fuldstændig hårde. Så klippes en strimmel over og disse 2 stykker lægges på rammerne i stadet. Efter 14 dage klippes den næste strimmel over og lægges også ud.

Under hele behandlingen skal indskud være isat i bunden og flyvesprækken indsnævres, således at dampene bliver i magasinet.

Kelstrup Naturskole

Så fik vi gang i samarbejdet med Kelstrup Naturskole. I første omgang var det kun trugstadet, vi flyttede. Toplistehivet var uden bier, så vi benyttede lejligheden til at male den. Den blev kaldt honningko, så derfor blev den malet som en ko.

Samarbejdet virker lovende. Der er gode forhold derude. Og der er jævnligt besøg i naturskolen, så der der flere interesserede, som kigger med i bierne.

Og som altid afslutter vi aftenen med en kop kaffe og hyggelig snak om bierne.

klargøring på Laksmølle 2018

Vi fik kigget til bierne første gang. Det så rigtig fornuftig ud. Den ene familie står på en speciel bund. Den skulle være god til at bekæmpe varroa. Du skulle falde igennem bunden og ikke kunne komme op igen. Det ser ud til, at det virker godt. Bifamilien har mindre varroa. Men det er lidt svært at tjekke nedfald ved behandling, da man ikke kan sætte et indskud i.

Vi havde en rigtig god dag med det perfekte vejr til eftersynet. Vi fik renset bundene på bistaderne og fjernet det nederste tomme magasin. Og som sædvanligt fik vi drukket en del kaffe, spist kage og fik snakket godt om bierne.

Vi håber på en god sæson

Udflugt til Læsø 2017

Så har vi været på vores tur til Læsø. En rigtig dejlig tur. Efter indkvarteringen og lille pause, kørte vi til skovhytten, hvor Carl-Johan fortalte os om den brune bi og biavl på Læsø. Vi drak vores kaffe, og så gik vi ud på heden, hvor vi kiggede efter ”biulven”. På vej tilbage kørte vi over Byrum for at se, hvordan de laver forskellige tang-produkter. Tilbage på hotellet fik vi rigtig lækker mad og senere var der aftenhygge. Søndagen efter morgenmaden, kørte vi helt ud på den ende af øen og så en del huse med tangtage, og så videre ud til vandet. Og så ned og se saltsyderne. Efter besøget gik turen så tilbage til færgen, hvor vi spiste vores medbragte madpakke. Så gik turen hjemad.

Tak til alle sammen, som var med til at gøre turen rigtig dejlig.